Saturday, March 23, 2013

PEMBENIHAN IKAN KELI: SET PENETASAN TELUR KELI

ADA banyak cara atau sistem pembenihan yang boleh dilakukan oleh penternak. Samada dengan menebar benih di atas dulang pembenihan seperti yang biasa dilakukan atau dengan cara yang lebih moden. 


Sistem ini saya reka dengan lebih mudah dan senang diletakkan di dalam rumah. Pemantauan telur pun senang dilakukan. Sistem ini mempercepatkan penetasan dan peratus penetasan juga tinggi. Dengan menggunakan tolakan air, telur akan digerakkan 360 darjah. Ia dapat mengelakkan telur daripada melekat antara satu sama lain. Dengan sistem ini, telur mudah menetas seawal 20 jam. Ia sangat berkesan dalam proses penetasan dan pengasingan rega dengan kulit telur mudah dilakukan.

SISTEM PENETASAN TELUR IKAN KELI

Antara kompenan yang perlu ada ialah:
1. Pam air
2. Paip PVC
3. Besen yang bersaiz besar yang cukup luas untuk menampung air
4. Dulang penampung rega
5. Pam dan penapis air
6. Pelaras air
7. Bekas plastik untuk mengumpul telur

Gambarajah 1: Gambaran ringkas sistem penetasan telur dengan menggunakan tolakkan air


Seperti yang saya terangkan, sistem penetasan ini menggunakan daya tolakan air ke atas telur. Telur akan bergerakan atau berputar-putar 360 darjah tanpa henti sehingga menetas dalam tempoh 24 jam. Rega akan mulai bergerak dan keluar melalui corong PVC dan terus ke dulang rega. Sisa telur akan tertinggal dalam bekas plastik dan mudah untuk dibuang. 



Seperti yang saya tunjukkan di atas, sistem penetasan tersebut saya ciptakan dengan lebih mudah dan senang diletak di dalam rumah. Dengan menggunakan sebuah besen yang bersaiz besar pun kita boleh membuat sistem tersebut. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Selamat mencuba.




PEMBENIHAN IKAN KELI: SET PENETASAN TELUR KELISocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...