Saturday, January 11, 2014

IKAN BUANGAN SUMBER DIET PEMBESARAN TERBAIK IKAN KELI

PROTEIN sangat penting dalam menentukan tumbesaran ikan keli. Kandungan protein dalam diet ikan keli amat perlu dititikberatkan demi keseimbangan pembesaran bermula dari anak benih lagi. 

Sekitar 50% kalori yang yang diperlukan oleh ikan berasal dari protein. Ikan memerlukan kandungan protein dalam makanan mereka tidak kurang dari 15%. Kandungan protein dari 30% hingga 40% adalah yang terbaik dalam perkemabangan ikan terutama ikan keli.

Alternatif terbaik dalam menambah kandungan protein secara tambahan adalah dari sumber ikan segar yang bernilai murah. Ikan keli diberi makan dengan ikan segar buangan ini sekurang-kurang sekali atau dua kali seminggu bergantung kepada keperluan sumber bahan. Ini adalah teknik terbaik untuk mempercepatkan pembesaran ikan secara sihat. Dengan cara pemakanan seperti ini, ikan akan bertambah sihat, berisi dan cepat dituai. Berat purata ikan keli menggunakan makanan ikan segar ini adalah sekitar 200 gram hingga 250 gram dalam tempoh 3 bulan. Saiz yang sangat baik untuk pasaran.


Ikan buangan bernilai rendah

Penggunaan ikan buangan seperti ini boleh menjimatkan penggunaan pelet namun sumber ikan harus dari sumber yang murah. Biasanya kita dapat terus dari nelayan atau kapal tunda. Jika di tinggal di persekitaran pantai di Sabah, ikan begini mudah didapati dengan cara memukat sendiri atau mendapat dari nelayan tempatan.


Ikan buangan bernilai rendah

Ikan buangan juga boleh dikeringkan dan di simpan kemas dalam karung untuk makanan ikan keli. Penternak tidak perlu menggunakan makanan dari sumber ikan segar ini secara kerap, cukup secara berkala seminggu sekali atau dua kali, memadai untuk keperluan protein ikan keli di samping meneruskan penggunaan pelet ikan.


IKAN BUANGAN SUMBER DIET PEMBESARAN TERBAIK IKAN KELISocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...