Saturday, October 31, 2009

Makanan Ikan: Apa yang dimaksudkan dengan 'STARTER', 'GROWER' dan 'FINISHER'

Makanan yang di hadam terutama protein walaupun telah di serap kedalam saluran darah tidak akan menjadi zat sepenuh nya kepada ikan.Acid amino yang di serap, boleh terus di guna untuk membina tisu tisu baru dalam badan ikan, tetapi jika amino acid ini untuk di oksidise kepada tenaga, proses deamination (memecahkan kumpulan acid amino) perlu di lakukan dahulu, yang mana tindak balas ini perlu kepada pengunaan tenaga dan oksigen.Proses ini yang di kenali specific dynamic action (SDA) boleh di ukur secara luaran dengan kadar oksigen menurun yang mendadak sejurus selepas di beri makan dan di ikuti dengan peningkatan kadar ammonia di dalam sistem ternakan ini.

Peratus amino acid yang di deamination ini bergantung kepada makanan dan keadaan ikan ikan ini.

Dalam habitat asal bagi semua jenis ikan ,makanan adalah berfungsi untuk tiga peringkat, pertama ,survival,kedua untuk pembesaran dan ketiga untuk pembiakan.

Dari segi pertumbuhan dan pembesaran adalah sekata , tapi tidak kepada metabolisma.Kadar metabolisma semasa kecil adalah tinggi dan beransur ansur kurang bila mana ikan ikan ini membesar.

Pada peringkat pertama anak anak ikan yang menetas survival adalah utama.Kebanyakan anak anak ikan makan makanan yang ’banyak’*.Kebanyakan makanan yang di ambil di metabolikan kepada tenaga berbanding dengan pembesaran, kerana anak anak ikan ini perlu aktif untuk mengelak daripada pemangsa atau untuk mencari makanan.Skala 3 di guna untuk mengukur kadar metabolisma makanan kepada tenaga, semasa anak anak ikan ini masih kecil.

Bila mana anak anak ikan ini telah membesar sedikit pengunaan makanan yang di metabolik kepada tenaga berkurangan,makanan banyak di metabolik kepada pembinaan tisu dll.Skala metabolisma kepada tenaga berkurangan kepada 2.

Setelah ikan ikan ini membesar ikan ikan ini semakin kurang aktif dan tumpuan kepada pembesaran dan pembiakan .Skala metabolisma kepada tenaga adalah 1.

Teknik pemakanan ini di kenali sebagai 3,2,1. Kebanyakan jenis ikan banyak mengunakan protin berbanding dengan kabohydrat atau lemak untuk di sintesis kepada tenaga. Jika makanan yang di beri itu pada kadar protin yang sama pada ketiga tiga peringkat ini.FCR mungkin jadi FCR 3 semasa kecil,FCR 2 bila besar sedikit dan FCR 1 bila telah besar.FCR yang tinggi semasa kecil adalah kerana protin banyak di sintesis kepada tenaga kemudian berkurangan bila mana ikan ikan ini telah membesar.Protin yang boleh di hadam juga bergantung kepada jenis ikan sama ada dari sumber protin tumbuhan atau protin binatang.

Dari segi pengurusan untuk menjadi kan FCR ini sekata sepanjang tempoh penternakan ini, makanan di bahagi kan kepada 3 bahagian ia itu starter,grower dan finisher.Yang mana starter adalah makanan yang mengandungi protin tertinggi di ikuti dengan grower dan terendah sekali adalah finisher.

Dari segi kos pula sebenar nya apa yang di bayar adalah kandungan protin yang ada dalam makanan itu.Makin tinggi protin makin mahal lah makanan ini dan sebalik nya.


Masalah utama dalam teknik pemakanan ini ialah bila masa yang sepatut nya menukar jenis makanan ini.Jika grower di beri terlalu awal di peringkat starter akan meningkatkan FCR di akhir ternakan ini.Begitu juga jika starter masih lagi di guna,sedang kan sepatut nya makanan grower di beri, akan menyebabkan ikan ikan membesar dengan tidak sekata,walaupun FCR akan menjadi rendah ,kos starter lebih mahal dari grower.

Kadar metabolisma juga tidak sekata bagi semua ikan dalam satu satu penternakan itu,selain dari itu sudah menjadi hukum alam dalam habitat asal lagi ,tidak semua ikan ikan ini membesar ,setengah nya memang di tetaskan untuk menjadi makanan yang lain yang mana telah di program kan sejak awal lagi di dalam DNA ikan ikan ini.Ini sebagai menjamin suvival bagi menghalang kepupusan spesis ini.Grading dan melupuskan anak anak ikan yang terbantut di peringkat hatchery lagi,adalah jalan terbaik bagi meningkatkan produktiviti dan mengurangkan FCR.







* Dalam habitat asal ,keperluan makanan adalah sukar, walau pun anak anak ikan ini makan tanpa henti ,kesukaran mendapat makanan memberi ruang masa untuk penghadaman dan pesekitaran ekologi yang seimbang.Tetapi bagi sistem penternakan yang tertutup memberi makan banyak boleh memudaratkan ikan.Amalan yang biasa di buat ialah dengan memberi pada kadar yang sedikit tapi kerap memberi makan contoh nya 8 hingga 10 kali sehari





    

Makanan Ikan: Apa yang dimaksudkan dengan 'STARTER', 'GROWER' dan 'FINISHER'SocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...