Wednesday, March 7, 2012

PERTANDINGAN IKAN KELI

SATU idea yang baik dalam mempromosikan ikan keli. Saya menyokong penuh usaha kerajaan melalui Jabatan perikanan yang senantiasa mempromosikan ikan keli setiap tahun di karnival Hari Peladang, Penternak dan Nelayan. Antaranya menu masakan ikan keli.

Dengan cara usaha begini, dapatlah menaikkan semangat penternak ikan keli dan di samping itu dapat meningkatkan permintaan terhadap ikan di Sabah khususnya dan di Malaysia amnya.

Banyak lagi pengisian yang kita boleh dicadangkan ketika memrpomosikan ikan keli ini antaranya:

1. Sukaneka – tangkap ikan keli (budak-budak suka ni, main sauk-sauk)

2. Pertandingan keli terbesar

3. Pertandingan memancing ikan keli

4. Pertandingan menyiang ikan keli

5. … dan bermacam-macam lagi.

Selain itu, diharap pihak Jabatan perikanan atau Jabatan-Jabatan yang berkaitan, kalau boleh tolong promosikan lah ya penternak-penternak ikan keli di Sabah ni, lokasi ladang ternakan ikan keli mereka agar masyarakat tahu di mana untuk mendapatkan bekalan ikan keli. Manakala gerai-gerai makan, atau restoran-restoran yang mempamerkan menu masakan 1Malaysia atau apa-apa saja, janganlah lupa, menjadikan hidangan keli ini satu yang wajib dan pelbagaikan jenis masakannya.

Di bawah ini adalah iklan pertandingan Oktober TAHUN LEPAS 2011 punya.  Harap tahun ni lebih meriah.

PertandinganIkanKeliHPPNStahun 2011

** KERATAN IKLAN TAHUN LEPAS

Pendek kata, banyak lagi pendekatan-pendekatan yang boleh menaikkan semangat atau merancakkan industri ini. Manakala mereka yang meninginkan kekayaan yang cepat, JANGANLAH jadikan industri ikan keli ini sandaran skim cepat kaya. Nasihat saya, mereka yang berminat untuk memperolehi pendapatan dalam industri ikan keli, buatlah secara jujur, pelajarilah selok-belok ternakan ikan keli dari mereka yang  berpengalaman atau terus saja berhubung dengan saya. Saya sentiasa terbuka hati untuk melatih anda, Insya Allah.

“JANGAN TERPEDAYA DENGAN MEREKA YANG MENAWARKAN SKIM CEPAT KAYA”

Technorati Tags:

PERTANDINGAN IKAN KELISocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...