Tuesday, May 15, 2012

PENTERNAK TIDAK BERETIKA BERI MAKAN IKAN KELI BANGKAI AYAM !!

IKAN KELI yang kita ternak adalah untuk dimakan. Apa yang kita bagi makan itu juga yang dimakan oleh ikan keli ini kerana ikan keli bersifat ‘karnivora’. Kolam ternakan adalah 100% di bawah jagaan kita oleh itu Jagalah etika dalam penternakan anda. Perbuatan memberi makan segala bangkai kepada ternakan ikan kita SANGAT-SANGAT dilarang. Bolehkah anda makan ikan yang berbau bangkai?. Sangat menjijikkan dan sangat meloyakan. Kebersihan amat penting demi menjaga mutu kualiti ikan keli. Tidak ada untungnya kalau anda terus-terusan memberi makan ikan keli anda dengan bangkai ayam.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh97GKZCgm5KIvYpbmhdfootAXqAadL55voxsOmEemJc_6OXdaoSkU018mPThzDb3ts2GnpdwvqcyhJ2Ja1EkK_2Bm1FzFVTW5Dx2WPqZV9vcQvNmgNzE0vCCH36QimKjpZDzeiFnijXDCQ/s400/catfish-eating-chicken.jpg

Perbuatan sebegini bukan sahaja pengotor tetapi boleh mengundang berbagai penyakit berjangkit. Jangan jadi masyarakat pengotor. Jangan hanya mau untung semata-mata tetapi aspek kebersihan langsung diabaikan.

Oleh itu, sebelum anda menceburi bidang ternakan ikan keli, sila pelajari dulu tentang etika diri. Amalan kebersihan adalah sebahagian dari penternak. Saya akan sentiasa umumkan kepada orang ramai untuk tidak membeli ikan keli yang diternak memakan bangkai ayam. Pastikan ikan keli yang anda beli datang dari kolam yang bersih dan memakan 100% pelet dan kenali siapa penternaknya.

Ikan keli yang makan bangkai ayam akan mengundang penyakit. Antaranya penyakit gatal-gatal kulit dan sebagainya. Bangkai adalah najis. Oleh itu, jangan makan ikan keli yang makan najis.

TIPS UNTUK MENGENALI IKAN KELI YANG MAKAN NAJIS / BANGKAI

1. IKAN KELI YANG DIJUAL MURAH (SEBAB DIORANG KIRA TIADA KOS MAKAN). HARGA IKAN TU JAUH LEBIH MURAH.

2. IKAN KELI YANG GEMUK TIDAK NORMAL (GEMUK  BERLEMAK)

3.  KULIT PUCAT DAN KALAU PEGANG IA AGAK LEMBIK.

4.  KALAU BERANI CIUM SIKIT BAU DARI MULUTNYA, GERENTI BAU BANGKAI.

5. ISI IKAN BERLEMAK, LEMBIK DAN MELETUP-LETUP KALAU DIGORENG.

Ikan keli yang makan najis sudah semestinya murah tapi TIADA KUALITI.

KAMI TIDAK AKAN SOKONG PENTERNAK KELI YANG BERI MAKAN BANGKAI AYAM ATAU NAJIS.

Jika anda dapati ada penternak yang tidak beretika, sila emailkan saya gambar dan alamatnya. Email kami kelisabah@gmail.com

 

PENTERNAK TIDAK BERETIKA BERI MAKAN IKAN KELI BANGKAI AYAM !!SocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...