Tuesday, February 21, 2012

JIMAT BELANJA TERNAK KELI UNTUK KELUARGA

DI ZAMAN sekarang ini, harga barang semua naik. Yang paling mengejutkan harga ikan pun melambung naik. Sedangkan kerajaan telah pun memberikan subsidi minyak kepada nelayan, tetapi harga ikan melambung-lambung naik. Kalau di tempat saya harga ikan kembung dulu baru Rm5 – Rm6 sekilogram, tapi sekarang sudah naik Rm12 – Rm 15 sekilogram. Apa sudah jadi dengan dunia sekarang aku sendiri pun tidak tahu. Yang paling menyedihkan lagi harga sayur sudah mencecah Rm 2 seiikat. Runsing dibuatnya dengan anak yang ramai.

Situasi kenaikan harga barang sudah semestinya sukar dikawal namun kita sebagai pengguna perlulah mencari jalan alternatif untuk mengurangkan perbelanjaan terutama perbelanjaan dapur.

Di sini saya memberi cadangan kepada tuan-tuan, kita cubalah buat projek ikan keli untuk diri sendiri dulu. Sambil itu tanamlah sayur sendiri. Sekurang-kurangnya kita dapat jimat beli ikan dan jimat beli sayur. Lebihan duit kita boleh simpan untuk kegunaan masa hadapan. Jika ada lebihan ternakan ikan keli kita boleh jual kepada pelanggan untuk mendapatkan duit lebih. Pelajari untuk membuat pembenihan ikan keli dan mudah-mudahan projek ikan anda akan memberikan pulangan yang menguntungkan disamping dapat menjimatkan perbelanjaan.

JIMAT BELANJA TERNAK KELI UNTUK KELUARGASocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...