Thursday, April 19, 2012

TERNAKAN IKAN KELI DUNIA

SUMBER: INSTITUT IKAN KELI AMERIKA

http://www.catfishinstitute.ca

TERNAKAN IKAN KELI sudah bermula di Amerika Syarikat sejak 1970 lagi merupakan bidang akuakultur yang pesat membangun. Ikan keli adalah ikan no 1 yang diternak di Amerika Syarikat. Ikan keli merupakan ikan yang lebih banyak diternak iaitu lebih 95% ladang ternakan ikan keli dihasilkan di Alabama, Arkansas, Louisiana dan Mississippi.

kolam ikan keli Amerika

Keseluruhan pengeluaran ikan keli telah meningkat 80 kali ganda sejak 1970. Sehingga kini, penduduk Kanada merupakan pemakan ikan keli terbanyak setiap tahun. Sehingga kini ladang ikan keli banyak diusahakan di Kanada. Ini juga secara tidak langsung telah menjadikan masakan ikan keli menjadi popular di Kanada.

ikan keli amerika-CATFISH

-------------------------------------------------

Info ini sekadar untuk berkongsi maklumat dan menjadikan kita lebih bersemangat dalam bidang ternakan ikan keli. Jika di Amerika Syarikat sudah mempopularkan keli dan ikan keli sudah mula diternak di Amerika Syarikat sejak 70 an lagi, ini sudah cukup menunjukkan ikan ini sangat berpotensi untuk diternak. Cuma tinggal kita sendiri saja sama ada mau atau tidak?

TERNAKAN IKAN KELI DUNIASocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...