Monday, March 12, 2012

SIBUK DI KOLAM KELI

BIASALAH bila hujung minggu ja sibuk sikit melayan pelanggan yang datang. Ada yang datang mau beli anak benih, ada yang mau ‘booking’. Pendek kata , sibuk sikit di kolam keli.

Kelmarin saya buat pembenihan, sakit pinggang sikit bersihkan kolam untuk tebar telur keli. Kolam untuk anak benih mesti kena bersihkan dahulu. Simpan air dan ‘ready’ 24 jam. Taruh E.M sikit untuk menggalakkan kesuburan air.

Apa yang saya perlu kongsikan, telur yang telah disenyawakan boleh tabur terus ke kolam penetasan. Tapi kena pastikan paras air yang sesuai dan kandungan kimia air yang menepati seperti PH yang sesuai. Bila menetas, biarkan tanpa perlu dibersihkan. Ramai yang tidak setuju dengan cara ini tapi dengan cara dan teknik penyuburan air  secara semulajadi, sisa telur akan menjadi lumut dan sekaligus dapat menumbuhkan plankton untuk makanan semulajadi anak ikan keli.

Air yang subur, sinar matahari yang cukup, kandungan bakteria baik (E.M) yang banyak serta kandungan organik yang tinggi mampu menjadikan air kolam penetasan benih stabil. Inilah yang dipanggil kesuburan secara semulajadi. Bila air kolam nenepati keperluan benih keli, sudah tentu ianya dapat menjadikan anak benih hidup sihat serta kadar hidupnya tinggi.

REGA KELI BARU MENETAS

Di atas, gambar anak keli baru ja menetas. Masih hijau.

Technorati Tags:

 

SIBUK DI KOLAM KELISocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...