Wednesday, May 2, 2012

KEAJAIBAN IKAN KELI MEMILIKI DERIA RASA PALING SENSITIF

IKAN KELI MEMPUNYAI DERIA RASA paling sensitif. Walaupun deria penglihatannya agak kurang namun deria rasanya dapat mengesan walau dengan hanya sedikit geseran atau hentakkan kecil. Ikan keli akan mudah terkejut walapun dengan hanya terdengar deruan enjin kereta pada jarak 100 meter.

Salah satu keajaiban ikan keli ialah, ia dapat mengenal bunyi gerak yang selalu didengarnya. Contohnya gerak rutin penternak ketika menghampiri kolam. Ikan keli akan kenal gerakkan kaki tuannya dan bersedia apabila dihampiri oleh tuannya. Tetapi ikan keli akan bersembunyi jika diganggu. Ikan keli seolah –olah mengenal siapa yang menghampiri kolamnya samada tuannya atau orang asing.

IKAN KELI - http://kelisabah.blogspot.com

Ikan keli juga mudah dijinakkan, ia akan mengenal pasti setiap bunyi sejak dia masih benih lagi. Jika penternak sering mengetuk kolam terlebih dahulu sebelum menabur makanan, maka ikan keli akan bersedia di tepi kolam apabila ketukkan dilakukan. Inilah yang menjadikan ikan keli dan penternak menjadi akrab.

Sebenarnya, deria ini bukan saja kepada ikan keli, tetapi kepada semua haiwan. Ini menunjukkan, haiwan sangat mudah disayangi. Namun manusia sering merosakkan habitatnya. Belajarlah menjadi penternak yang sensitif dengan kehendak kehidupan dan alam semulajadi. Jika kita menghormati mereka, maka mereka juga akan menghormati kita.

Jadilah penternak yang beretika dan berdisiplin. SELAMAT MAJU JAYA.

KEAJAIBAN IKAN KELI MEMILIKI DERIA RASA PALING SENSITIFSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...