Tuesday, May 1, 2012

IDEA PELIK YANG MENJADIKAN SESEORANG BERGELAR JUTAWAN

Artikel kali ni saja saya kongsi kepada anda untuk menaikkan semangat bahawa banyak perkara yang pelik di dunia ni boleh menjadikan seseorang itu menjadi jutawan. Mungkin, bolehlah dikatakan bahawa menternak ikan keli  dalam kanvas pun adalah satu idea yang pelik. Apa yang penting adalah kemahuan untuk melakukannya.

Idea Pelik yang Menjadikan Seseorang Bergelar Jutawan

 

Cara terbaik untuk membuat wang adalah dengan cara memulakan perniagaan anda sendiri. Tetapi hari ini biasanya hanya orang-orang yang mempunyai idea yang benar-benar pelik boleh berjaya. Di bawah ini anda akan mendapati senarai orang yang membuat sejumlah besar wang dengan menjalankan pelbagai jenis perniagaan yang terdiri dari membakar mayat dengan fesyen yang unik hinggalah membuat penyelidikan ke atas najis. Mereka mungkin nampak agak pelik pada awalnya dan orang yang waras pasti tidak akan bersedia untuk melabur dalam perniagaan yang salah. Tetapi tiada siapa yang tidak mahu menjadi jutawan, bukan?

1. 1-800-Got-Junk?

Perkhidmatan penyingkiran barang buangan ini telah ditubuhkan di Vancouver, Kanada pada tahun 1989 oleh Brain Scudamore, pengasas dan sekarang menyandang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif. Beliau membeli sebuah trak pengangkut dengan harga USD$700 sebagai pengangkutan. “Kami akan menyembunyikan sampah anda dalam sekelip mata” adalah slogan syarikat. Pada tahun 1993, sebulan sebelum tamat pengajian beliau, Scudamore berhenti universiti untuk menumpukan perhatian kepada perniagaan sepenuh masa. Secara peribadi, bapanya yang merupakan seorang doktor, tidak terlalu teruja tentang rancangan profesional anaknya tetapi terpaksa mengalah setelah melihat semangat anaknya. Anda hanya perlu telefon syarikat itu, beritahu mereka anda mempunyai sampah untuk dibuang , dan mereka akan datang dan lemparkan ia jauh daripada anda! Syarikat itu telah menubuhkan lebih 220 francais seluruh Amerika Syarikat, Kanada dan Australia, dan sekarang bernilai lebih daripada USD$100 juta.

Laman web: 1-800-GOT-JUNK?

2. PickyDomains.com

Menubuhkan sebuah laman web pada hari ini adalah sangat mudah. Tetapi mencari nama domain yang anda mahu dan yang masih belum diambil orang adalah sebaliknya. Jadi seorang lelaki mengeksploitasi peluang ini dan menzahirkan idea yang unik dan menjadikan beliau agak kaya. Beliau hanya mencadangkan nama-nama domain untuk laman web. Ini semestinya memerlukan tahap kreativiti yang tinggi! Cara ia berfungsi: Selepas membayar deposit USD$50, pelanggan akan mula menerima senarai nama-nama domain yang disediakan melalui e-mel untuk tempoh 30 hari. Jika mereka melihat domain yang mereka suka, mereka akan mendaftar dan memberitahu perkhidmatan tentang domain yang diperoleh. Jika domain tidak didaftarkan, wang akan dikembalikan sepenuhnya. Firma itu kini bernilai sekurang-kurangnya USD$5 juta.

Laman web : PickyDomains

3. Doggles

Kacamata untuk anjing haiwan peliharaan? Bunyi agak tidak masuk akal, bukan? Tetapi tidak jika seseorang telah memulakan kilang mereka dan meraih jutaan dolar. Perniagaan yang telah mendapat perhatian dan liputan dari CNN, Womens’ World , People, Reggie and Kelly, National Geographic dan Animal Planet. Bermula dengan kacamata, kini mereka telah mengembangkan perniagaan kepada pelbagai aksesori lain untuk haiwan peliharaan termasuk beg sandang, jaket pengapungan, baju T, topi, dan mainan.

Laman web : Doggles

4. FitDeck
Apakah hubungan permainan kad dengan rutin senaman? Inilah perniagaan yang bernilai USD$4.7 juta jika anda cukup bijak untuk menggabungkan kedua-duanya dan menjualnya dengan harga USD$18.95 sekeping. Bunyinya seperti tidak masuk akal dan melibatkan banyak pokok yang terpaksa ditebang, tetapi produk yang berusia lima tahun itu dicipta oleh Phil Black telah mencatat pertumbuhan tinggi. FitDeck adalah hasil gabungan keseronokan permainan kad dan langkah-langkah latihan Tentera Laut. Sudah pasti pendapatan daripada syarikat lebih lumayan daripada gaji seorang Tentera Laut!

Laman web: FitDeck

5. SantaMail
Ini adalah sesuatu yang langsung anda tidak jangka kerana ia seperti kerja terlalu bodoh. Surat akan dihantar daripada alamat yang kononnya daripada Kutub Utara atau Alaska, berpura-pura dihantar oleh Santa Claus. Ibu bapa akan dikenakan bayaran sebanyak USD$10 untuk setiap surat yang dihantar kepada anak-anak mereka. Ide yang nampak bodoh ini sebenarnya berfungsi dan telah menghantar lebih 200,000 surat sejak memulakan perniagaan pada tahun 2001. Kini telah mengutip lebih USD$3 juta!

6. Membersih tempat pembunuhan

Berapa banyak wang kah yang anda boleh dapat dengan hanya membuat kerja-kerja pembersihan? Tidak banyak secara semulajadinya. Berapa banyak pula wang yang anda boleh dapat untuk kerja-kerja pembersihan tempat kejadian pembunuhan atau tempat bunuh diri berlaku? Seseorang telah mencuba dan mereka telah meraih USD$1 juta untuk tahun lepas sahaja. Advance Bio Treatment juga menjalankan pelbagai lagi jenis aktiviti. Mereka juga mengendalikan ujian makmal, pemeriksaan air kencing dan sebagainya. Kini kerja yang pastinya bukan untuk mereka yang lemah semangat dan ia adalah satu kerja yang menjijikkan tetapi perlu ada seseorang melakukannya. Semua orang akan suka jika ia boleh mendatangkan hasil lumayan sehingga beberapa juta dolar sebagai balasan.

Laman web: Advance Bio Treatment

7. DoodyCalls

Idea yang dizahirkan untuk perniagaan ini: anda semula duduk di pejabat anda, wakil-wakil jualan anda menerima panggilan telefon dan dengan segera mengisytiharkan bahawa anjing pelanggan telah membuang najis di halaman depan. Jadi, apakah wakil jualan anda lakukan? Dia menghantar satu pasukan profesional yang terlatih untuk membersihkan dan membawa pergi najis tersebut. USD$2 Juta adalah catatan hasil jualan tahun lepas sahaja. Jika dikira, DoodyCalls membersih lebih 3 juta najis setahun. Lebih 8000 anjing adalah pelanggan yang gembira, dan ia melibatkan pengambilan najis anjing di 21 negeri di seluruh Amerika Syarikat.

Laman web : DoodyCalls

8. Eternal Reefs
Satu lagi perniagaan yang pelik, Eternal Reefs , Inc. menjanjikan waris kehidupan yang kekal untuk mengingati pemergian orang yang tersayang. Jika anda ingin membakar orang yang anda sayangi selepas mereka telah meninggal dunia, atau dalam erti kata lain, membakar mayat mereka, Eternal Reefs menawarkan pilihan yang berlainan yang menggantikan tempayan-tempayan pembakaran mayat dan penyebaran abu oleh waris yang hidup ke alam sekitar. Keluarga dan kawan-kawan dijemput dan digalakkan untuk mengambil bahagian dalam penciptaan Reef Memorial untuk yang tersayang. Anda boleh meletakkan tanda tapak tangan anda di dalam konkrit lembap, atau hanya meletakkan bendera di terumbu memorial orang yang anda sayangi itu semasa majlis penghormatan ala tentera dijalankan. Mereka percaya apa-apa yang anda rasa akan membantu orang yang tersayang pergi dengan gaya tersendiri boleh dilakukan oleh Eternal Reefs. Unjuran jualan melebihi USD$500,000 menjelang akhir tahun ini.

Laman web: Eternal Reefs

9. Boomerang Boxes

Marty Metro dan isterinya sangat gemar berhijrah dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Satu hari mereka sedar bahawa selepas berkahwin, mereka telah berpindah tempat sebanyak 29 kali. Oleh itu, Metro duduk dan mula tertanya-tanya bagaimana dia boleh menggunakan pengalamannya yang sentiasa berpindah randah untuk menolong mereka berdua. Beliau membuat kesimpulan bahawa dengan menggunakan jumlah kotak kadbod yang banyak adalah satu masalah dia selalu hadapi. Jadi ini meyakinkan dirinya bahawa dia akan dapat membantu pemunggah, perniagaan dan alam sekitar secara umum dengan mewujudkan penyelesaian kepada kebingungan penggunaan kotak kadbod. Boomerang Boxes mengamalkan pelan perniagaan keseluruhan yang menyewa dan menyedia kotak kadbod dalam pelbagai bentuk dan saiz. Dengan unjuran jualan tahunan melebihi USD$750,000, syarikat ini sentiasa berkembang.

Laman web : BoomerangBoxes

10. BioScientific Inc.

Idea perniagaan ini berkisarkan tahi ayam. Guano Plus adalah baja yang diperbuat daripada tahi ayam dan jualannya mencatat lebih USD$1 juta setahun. Bill Thomas adalah seorang yang kreatif dengan bakat yang unik dan beliau mempunyai ide perniagaan yang jelas. Beliau sedar bahawa walaupun memiliki ladang ayam adalah sesuatu yang agak normal dan menguntungkan, tahi ayam yang buruk adalah sesuatu yang boleh digunakan sebagai sumber pendapatan. Sedikit penyelidikan dan bergelumang dengan kekotoran telah menyebabkan dia menjadi jutawan.

Lamanweb: BioScientific Inc.

IDEA PELIK YANG MENJADIKAN SESEORANG BERGELAR JUTAWANSocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...