Wednesday, February 15, 2012

CARA SIANG IKAN KELI

TIDAK DINAFIKAN masih ramai yang terkial-kial sewaktu menyiang ikan keli. Nampak macam mudah, tapi bagi mereka yang baru belajar menyiang ikan keli perkara ini agak janggal. Apa tidak, sang keli melompat-lompat tak keruan.

Di sini saya berikan tips yang paling mudah menyiang ikan keli.
1. Masukkan ikan yang hidup ke dalam baldi, kemudian taburi segenggam garam lalu tutup rapat. Biarkan ikan keli meronta sehingga lemah. Perbuatan ni agaknya nampak juga kejam tapi inilah satu-satu cara yang agak mudah dan cepat berbanding memukul ikan tersebut atau membekukan ikan dalam peti sejuk.

2. Cara memotong ikan, tengok gambarajah di bawah

cara siang ikan keli

Sebelum itu, sila terbalikkan dulu ikan keli tersebut. Gambarajah diatas adalah bahagian bawah ikan (bahagian sebelah perut). Cara membelah saya syorkan guna gunting tajam. Tapi awas, jangan terpotong jaripula. Pastikan ikan betul-betul sudah lemah.

Perhatikan, no1-potong bahagian hujung kepala. Buang bahagian mulut dan misai sekali. No2-potong guna gunting membelah perut hingga ke alat sulit. Bersihkan semua bahagian isi perut hingga insang serta buang sekali darah beku dekat kepala untuk menghilangkan hanyir. Potong kedua-dua patil dan sirip ekor serta sirip-sirip yang lain. Cuci dengan air bersih dan siap untuk dimasak.






Okey, selamat mencuba.
Technorati Tags:



CARA SIANG IKAN KELISocialTwist Tell-a-Friend

2 comments:

Unknown said...

Terima kasih.info yg sgt berguna tuan..

hakimin said...

Teeima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...