Tuesday, February 14, 2012

POTENSI IKAN KELI

RAMAI YANG TANYA adakah ikan keli ini betul-betul berpotensi untuk diusahakan? Jom kita lihat sejauh mana potensinya.

PERMINTAAN IKAN KELI

Pertama sekali, ikan keli merupakan ikan yang sangat digemari. Buktinya terdapat banyak menu daripada resipi-resipi ikan keli di seluruh negara. Antaranya masak lemak keli cili api, keli panggang, keli salai, serunding keli dan sebagainya. Manakala di tanah seberang jiran kita Indonesia sangat popular dengan ‘pecel ikan lele’. Ikan lele bermakna ikan keli dalam bahasa indonesia. Manakala di restoran-restoran di Malaysia juga sudah menjadi menu utama. Jadi, tidak hairanlah selama saya sendiri sudah lebih 3 tahun mengusahakan ikan keli ini sepenuh masa masih tidak mencukupi untuk keperluan permintaan prai ikan keli untuk diagih-agihkan ke restoran-restoran. Melalui kaji sedlidik saya sendiri, permintaan terhadap ikan keli bagi setiap restoran adalah tidak kurang dari 100 kg seminggu. Ini bermakna untuk mencukupkan 10 restoran kita memerlukan bekalan 1 tan atau 4 tan sebulan. Itu kalau 10 restoran, kalau 50, 100? 

 

GALAKAN USAHAWAN KELI OLEH KERAJAAN

Oleh kerana ikan keli sangat berpotensi, maka pihak kerajaan melalui jabatan PERIKANAN pun sentiasa mempromosikan masakan ikan keli ini melalui ekspo-ekspo setiap tahun. Selain itu, banyak kursus-kursus yang dianjurkan oleh badan-badan kerajaan dalam promosi untuk memajukan industri ternakan ikan air tawar khususnya ikan keli.

 

IKAN KELI SUMBER PROTEIN

Sebagai pengganti daging dan ayam, ikan keli merupakan pilihan terbaik. Selain mengandungi lemak Omega yang tinggi, ikan ini juga baik untuk mencegah penyakit jantung. Salah satu kelebihan ikan keli ialah, ia mudah diternak. Jadi, tidak hairanlah ia dapat dipasarkan secara konsisten tanpa bermusim. Sedangkan ikan laut sangat bermusim ditambah dengan keadaan cuaca yang tidak menentu akibat pengaruh kepanasan global. Perlu diingat, permintaan terhadap ikan akan sentiasa meningkat sejajar dengan pertumbuhan manusia. Jadi, ikan keli adalah salah satu alternatif bekalan protein kepada manusia sepanjang masa, Ini yang menjadikan ia sangat berpotensi.

Oleh kerana permintaan ikan keli untuk dimakan sentiasa meningkat, maka pertumbuhan usahawan juga meningkat. Maka wujudlah juga permintaan terhadap benih ikan keli, makanan ikan, kolam kanvas dan peralatan-peralatan lain. Rantaian ini sudah tentulah menjadi satu industri yang memberangsangkan.

Perlu kita fikirkan bahawa, manusia perlukan makanan untuk hidup. Makanan merupakan sumber utama untuk manusia untuk terus hidup. Perkembangan manusia yang semakin meningkat, makanan perlu ditingkatkan. Pada masa sekarang ni ikan laut pun tidak dapat menampung bekalan untuk keperluan negara. Kita terpaksa mengimport sebahagiannya melalui negara jiran. kita perlukan makanan ikan setiap hari, jadi , fikir-fikirkanlah.

Manusia terpaksa kembali kepada pertanian dan akualkutur. Keperluan ikan segar untuk kesihatan manusia perlu dititikberatkan. Kerana pada zaman moden ini kebanyakkan makanan melalui proses pengawetan yang boleh memudaratkan kesihatan manusia. Oleh itu, manusia akan mencari sesuatu yang segar, halal dan bersih. Alangkah baiknya kalau makanan tersebut hasil dari tangan kita sendiri seperti ternakan ikan keli.

Namun bagi yang berminat untuk menjadi usahawan ikan keli, buatlah bersunggu-sungguh, fokus dan sabar.

Selamat menternak.

 

POTENSI IKAN KELISocialTwist Tell-a-Friend

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...